Wednesday 4 January 2012

Ada anda kisah?

LOGO halal sering menjadi masalah membelenggu umat Islam di negara ini, malah ada pihak tertentu mempermainkan isuhalal dengan mempamerkan sijil halal palsu serta tidak diiktiraf Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Negeri (Jain).

Bagaimanapun, agak mengecewakan apabila umat Islam sendiri tidak kisah dengan status halal restoran atau premis menjual makanan yang mereka kunjungi sehingga pihak tertentu mengambil kesempatan terhadap kelemahan mereka.

Apa langkah perlu dilakukan menangani masalah ini?


* PENGGUNA Islam perlu benar-benar prihatin dan bijaksana dengan kepentingan diri mereka sendiri. Selagi mereka tidak mempedulikan halal atau haram makanan diambil, sampai bila-bila sesiapa saja boleh mempermainkan agama Islam terutama membabitkan isu halal.

Malah, didapati kebanyakan pengguna Islam sendiri tidak ambil berat berkaitan perkara ini.

Sepatutnya mereka perlu memastikan makanan diambil betul-betul halal.

Kini terdapat banyak kemudahan termasuk boleh membuat carian di laman web Jakim sama ada premis dikunjungi memiliki sijil halal berdaftar dengan jabatan itu.

Jika kita tidak peduli dengan apa saja dimakan, pengeluar makanan sewenang-wenangnya boleh mengambil kesempatan dan memperolok-olokkan agama ini.

DR AHMAD ZAKI ISMAIL

Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)